vrijdag 9 december 2011

Feedback geven, hoe en waarom?


Iedereen geeft dagelijks feedback, ook al ben je je hier soms niet van bewust. Het geven van feedback kan op verschillende manieren gedaan worden. Ik zat hier over na te denken, want is iedereen zich wel bewust van hoe je feedback het beste kunt geven en wat is het nut van feedback geven? Binnen mijn studie heb ik aardig wat over feedback geven en ontvangen geleerd, daarom wil ik jullie hier vandaag wat meer over vertellen. Ik raad jullie echt allemaal even aan, om verder te lezen.

Wat is feedback?
De letterlijke betekenis van feedback is terugkoppelen. Je geeft als het ware terug aan een ander, hoe jij iets hebt ervaren en hoe jij over iets denkt. Je beschrijft de situatie en geeft terug hoe jij hier over denkt.


Waarom geven we feedback?
Een lastige vraag, maar wel een heel belangrijke vraag. Denk er zelf maar eens over na, want waarom geven we eigenlijk feedback? Zo geef ik een ander feedback om mijn ervaringen over het gedrag van de ander te delen. Die doe ik als ik mij ergens niet prettig bij voel, ik vind het dan belangrijk om dit met een ander te delen. Ik geef geen feedback om een ander te 'veroordelen' of om mijn gevoel even los te laten gaan. Ik vind het belangrijk om feedback te geven, zowel voor mezelf, als voor de ander. Een ander kan hier van leren en zal zich meer bewust worden van zijn eigen eigenschappen. Het ontvangen van feedback is ook al een hele klus op zich, want het 'positief' ontvangen van feedback is soms best lastig. Ik heb dit zelf snel, wanneer feedback op een verkeerde manier omschreven word, voel ik me snel aangevallen en veroordeeld op mezelf. Dat maakt mij onzeker en hier  voel ik me niet prettig bij, toch is het belangrijk om je hier bewust van te zijn. Ik leer hierbij dat ik feedback als iets opbouwends moet zien en voor mezelf kan gaan bedenken hoe ik dit de volgende keer anders kan gaan doen.

Hoe geef en ontvang je feedback?
Er zijn een aantal dingen erg belangrijk, bij het geven en ontvangen van feedback.
Het is belangrijk dat je waargenomen gedrag beschrijft. Je verteld wat je hebt gezien of gehoord. Vertel dit altijd in de ik- boodschap, zo hou je het bij jezelf en deel je heel duidelijk wat jij hier persoonlijk van vind. Let er ook op dat je een ander niet beoordeeld en geen conclusies trekt. Dat wat jij vind is geen feit, maar je eigen mening, omschrijf dit ook op deze manier. Veroordeel iemand niet, want dan noem ik het kritiek geven en geen feedback. Geef opbouwende feedback, door bijvoorbeeld eerst te benoemen wat je prettig  vond en daarna wat je minder prettig vind, geef ook tips zodat de ander ook weet hoe hier aan gewerkt kan worden! De ander zal het dan beter kunnen ontvangen.

Goede voorbeelden:
"Ik vind het vervelend dat je niet verteld waarom je te laat was, zou je dit in vervolg even willen laten weten?"
"Ik vind de manier van samenwerken niet prettig, misschien kunnen we de volgende keer beter even bij elkaar komen"

Slechte voorbeelden:
"Ik vind je kleding lelijk"
"Wat heb je je nagels lelijk gelakt, jammer. Doe daar wat aan!"
"Je bent een na-aper, je doet anderen altijd na"


Stappen plan feedback
1. Beschrijf veranderbaar gedrag
2. Beschrijf concreet en specifiek gedrag dat je zelf hebt gezien of gehoord
3. Gebruik een ik-boodschap
4. Geef aan welk effect dat gedrag op je heeft
5. Laat je gesprekspartner reageren
6. Vraag om het gewenste gedrag
7. Verken samen oplossingen of achtergronden

Ik hoop dat jullie wat aan dit artikel gehad hebben en dat jullie je iets meer bewust zijn geworden hoe je het beste feedback kunt geven. Je dacht misschien dat feedback geven niet zo moeilijk was, maar als je naar bovenstaande punten kijkt, is het toch best lastig. Toch? In het werk, het dagelijks leven en op de site loop ik hier regelmatig tegen aan, dus ik hoop dat mijn artikel hier een beetje aan kan helpen.

Lots of love, Lotte