zondag 22 januari 2012

Persoonlijk op internet, waar ligt je grens?


Iedereen is tegenwoordig bezig met social media. Je zet persoonlijke gegevens op facebook, twitter of op je blog. Je deelt foto's door ze online te plaatsen, maar onder tussen kan iedereen over de hele wereld dit van jou bekijken. Laatst vroeg iemand aan me, waar ik mijn grenzen leg. Wat deel ik op internet en wat niet, was ik me wel bewust van het feit dat iedereen alles op internet kan bekijken, waar dan ook. Ik ben erg benieuwd of jullie hier wel eens over na denken, lees daarom snel verder.
Ik twitter, facebook en blog dagelijks op mijn blog. Ik ben een open boek op het internet, daar kies ik bewust voor. Ik heb een blog, waar ik ook mijn persoolijke kant laat zien. Dit is een keuze, die vaak goed uitpakt. Maar natuurlijk krijg ik ook regelmatig te maken met negativiteit op het internet, dar hoort daar nou eenmaal blij. Ook weet ik dat iedereen mij op het internet kan vinden, ook mensen van m'n werk, school en dorp. Eigenlijk kan iedereen een beetje mee 'gluren' in mijn leventjes. Ik weet dit en vind dit prima. Ik weet dat bezoekers mijn persoonlijke kant op mijn blog waarderen en daarom vind ik het ook belangrijk om mijn persoonlijke kant met jullie te delen. Jullie moeten het gevoel krijgen, als of je gewoon gezellig met mij aan het kletsen bent!

Maar let op, ik vind het wel heel belangrijk om een grens te trekken, in wat ik online plaats. Ik deel veel persoonlijke dingen, maar er zijn ook genoeg dingen die ik privé houd en niet op het internet zet. Ik heb een facebook account voor m'n site, maar ook voor privé (hier voeg ik echt alleen mensen aan toe die ik persoonlijk ken). Ik twitter alleen wanneer ik hier eerst goed over nagedacht heb en het zinvol vind om dit te delen. Privé berichten houd ik ook privé en deel ik niet in het openbaar.



Wees je dus bewust dat alles op het internet gezien kan worden, door iedereen. Soms kun je er voor kiezen om een profiel alleen zichtbaar te geven, aan vrienden of mensen die je volgen. Hierdoor kan niet iedereen je profiel bekijken en scherm je het af. Stel grenzen voor jezelf, wat mogen anderen van je weten en wat niet.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken, waar trekken jullie de grens?
Lots of love, Lotte