dinsdag 19 februari 2013

How to: Home made macarons


Behalve dat de bekende Franse macarons er super cute uit zien, smaken ze ook nog eens heerlijk! Bij toeval kwam ik een bakset tegen bij de Action, om macarons te maken. Dat moest ik natuurlijk uit proberen. Voor zo'n 2 Euro kocht ik de set om chocolade macarons te maken en raad eens? Het was een succes!

 
 
 
De set is verkrijgbaar in twee verschillende smaken, namelijk chocola en aardbei. Hierboven zie je wat je allemaal nodig hebt voor de macarons. 2 eiwitten, 1 eetlepel melk en 50 gram zachte boter. Derest zit al in het pakket. Easy it is!
 
 
 
Ik begon met het beslag. Daarvoor moet je eerst twee eieren splitsen, zodat je alleen het eiwit overhoudt. Dit klop je zo'n 3 minuten met een mixer, zodat het eiwit stijf wordt. Daarna kan het bakmix er aan toegevoegd worden, met een lepel schep je het mengel zachtjes door elkaar. Ik gebruikte een spuitzak om kleine rondjes van het beslag, op het bak papier te maken. Let er goed op dat je de rondjes niet te groot maakt en vooral dat er nog ruimte om heen zit, anders gaan ze in de oven aan elkaar vast plakken.
 

De bakplaat zet je in een koude oven, die je vervolgens op 50 graden insteld, je laat het deeg hier 20 minuten in rusten. Aansluitend verhoog je de baktemperatuur tot 150 graden, hier bak je de macarons nog 15 minuten in. Daarna kunnen ze uit de oven gehaald worden en zien ze er uit als op de bovenstaande foto. Begint er al op te lijken toch?


Tijd voor de verrukkelijke vulling! De boter, melk en cremepoeder moeten op de laagste stand door elkaar geroerd worden. Er moet een gladde creme onstaan. Dan is het tijd om de macarons in elkaar te zetten. Zoek 'setjes' door macarons te zoeken die qua formaat goed bij elkaar passen, het ene deel gebruik je voor de onderkant het andere deel voor de bovenkant. Met een theelepeltje breng je een laagje van de creme aan op de macaron en vervolgens leg je de bovenste macaron er op. Laat dit nog even opstijven in de koelkast, dan zijn ze het lekkerst!
 


Lekker!

 
Oh oh, wat is is dit smullen zeg. Echt waar, ik had niet verwacht dat dit zo goed zou smaken. En dat voor zo'n klein prijsje! Wanneer je de stappen op de verpakking goed opvolgd, is het gewoon heel simpel om te maken. Macarons zijn bij bakkers vaak nog best wel duur, maar met deze set hoeft dat dus helemaal niet. Eetsmakelijk!
 
Psst, ik heb het nog niet eerder benoemd, maar ik ben de afgelopen drie weken flink aan het sporten en gezond eten. Dus nope, geen macarons voor mij. Ik heb deze blogpost al eerder gemaakt namelijk!
 
Lots of love, Lotte